Maag- en darmaandoeningen

Colitis Ulcerosa

Colitis Ulcerosa is een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de dikke darm en de endeldarm.De ontstekingen beginnen vaak in de endeldarm en breiden zich daarna uit over de dikke darm.

De ontstekingen bevinden zich vaak in een aaneengesloten gebied van de darm, maar omdat zij alleen in het slijmvlies zitten, kunnen zij geen verklevingen van de darm geven, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij de ziekte van Crohn.

In Nederland zijn ruim 40.000 mensen met Colitis Ulcerosa; iets meer dan de helft daarvan zijn mannen.

Oorzaken:
  • Erfelijkheid: circa 5 tot 10% van de patiënten met Colitis Ulcerosa heeft familie met dezelfde aandoening.
  • Een zwak afweersysteem, waardoor schadelijke bacteriën in de darm niet worden bestreden.
  • Leefstijlfactoren, zoals stress, roken, voeding en beweging
Klachten en symptomen:
  • Buikpijn
  • Diarree (vaak met bloed en slijm)
  • Een opgezette buik
  • Moeite met het ophouden van de ontlasting
  • Vermoeidheid
  • Gewichtsverlies
  • Bloedarmoede
  • Koorts
Behandeling:

Colitis ulcerosa wordt behandeld met medicijnen en leefstijladviezen, maar de ziekte kan niet worden genezen. De klachten kunnen wel worden beperkt.

De meest gebruikte medicijnen zijn:
  • ontstekingsremmers
  • diarreeremmers
  • antibiotica
  • afweerremmende medicijnen

Een diëtiste kan u hiermee helpen en met u bespreken of u extra vitaminen, calcium of ijzer nodig heeft.