Gewoonte, gezondheid, gewicht

Diëtistenpraktijk Zwijndrecht

Paramedisch Centrum Zwijndrecht (2e etage)
Burgemeester de Bruïnelaan 140

Openingstijden
Maandag (Esmee) 09.00 - 21.00
Dinsdag (Esmee) 09.00 - 21.00
Woensdag (Eudia) 09.00 - 20.00
Donderdag (Merel) 09.00 - 18.00 (uitsluitend kinderen)
Vrijdag (Esmee) 09.00 - 16.00

06-53763634
info@dietistenpraktijk-zwijndrecht.nl

Duurzaam eten

22-01-2018 10:46

Door Sophie Slurink

Duurzaam eten betekent milieuvriendelijk eten. Dat houdt in, dat je rekening houdt met de natuur, de dieren etc. Duurzaam eten betekent ook minder eten; dus niet meer dan dat je eigenlijk nodig hebt. Minder vlees en zuivel speelt ook een grote rol hierin. Vooral vlees is erg slecht voor het milieu.

"Duurzame voedselpatronen zijn voedselpatronen met een lage milieubelasting, die bijdragen aan
voedselveiligheid en gezondheid voor de huidige en toekomstige generaties. Het voorzien in de behoeften van de wereldbevolking betekent dat er voldoende, gevarieerd, gezond en veilig voedsel beschikbaar is en dat dit eerlijk verdeeld is."

Plantaardig eten is heel duurzaam, omdat het niet milieubelastend is. Bijvoorbeeld kikkererwten, tofu etc. 1 portie week vis eten zorgt voor een lagere ecologische belasting, maar dan wel de vissoorten die niet overbevist worden of die op een milieuvriendelijke manier worden gekweekt.

Dus duurzaam eten is:

1) Niet te veel en verminder je energie-inname bij een te hoog lichaamsgewicht.

2) Minder zoete dranken, snoep etc. Het maken ervan is ecologisch belastend, omdat er in de fabriek veel bewerking voor nodig is. Je kan dus beter kiezen voor onbewerkte producten, daar zitten ook minder calorieën in.

3) Geen voedsel verspillen.

4) Minder dierlijke (vlees en zuivel) en meer plantaardige producten. Dit zorgt voor minder broeikasgassen en landgebruik. Kip is ook nog beter dan rundvlees, bij de keuze voor kip en ei spelen dierenwelzijn aspecten een rol.

5) Eet peulvruchten, ongezouten noten en vis i.p.v. van vlees. Duurzame vis is te herkennen aan het MSC-keurmerk voor wilde of ASC-keurmerk voor kweekvis.

6) Kaas heeft een hoge milieubelasting, dus ga voor vloeibare zuivel, zoals melk of yoghurt. Sojadrink heeft een lagere milieu-impact dan melk.

7) Drink vooral kraanwater en thee, als 2de keuze is het thee en dan koffie.

8) Bereid je eten op een goede manier, dat kan je helpen om zuinig met energie om te gaan.

9) Gebruik van dagelijks ruime hoeveelheden aardappelen, groente, fruit en graanproducten geven een lage
klimaatbelasting, watergebruik en landgebruik. Geef wel de voorkeur aan milieuvriendelijke varianten, dus kijk vooral naar het seizoen.

10) Let op keurmerken, zo maak je
duurzamere keuzes. (Milieukeur, biologisch, Fair Trade, Max Havelaar en MSC
(vis).