Gewoonte, gezondheid, gewicht

Diëtistenpraktijk Zwijndrecht

Paramedisch Centrum Zwijndrecht
Burgemeester de Bruïnelaan 140-4
3331 AJ Zwijndrecht

Openingstijden
Maandag t/m woensdag
09.00 - 22.00
Donderdag en vrijdag
09.00 - 18.00

06-53763634
info@dietistenpraktijk-zwijndrecht.nl

Foto van smulweb

Foto van ByMirandaa

Foto van Be Fit and Fashionable

Foto van Eetspiratie

Foto van Centrumpannenkoeken

 

De perfecte pannenkoek

17-01-2017 11:47
(en nog gezond ook)

De topper op ieder kinderfeestje, een klassieker op zondag en natuurlijk ook hét comfortfood bij uitstek: de pannenkoek. Dit heerlijke gerecht is al eeuwenoud, en zoals de meeste mensen niet weten, niet oerhollands. Pannenkoeken bestonden al in vele culturen, variërend van tortilla’s (Latijns-Amerikaanse culturen), crêpes (Frankrijk) en okonomiyaki (Japan). Je hebt ook letterlijke vertalingen zoals Pfannkuchen (Duitsland) en pancakes (America / Engeland). De Nederlandse pannenkoek onderscheidt zichzelf door zijn dunne textuur, maar ook vooral door wat je er op doet: schenkstroop en poedersuiker. Erg lekker, maar durven we het gezond te noemen? Nee, liever niet. Natuurlijk mag een keertje ‘zondigen’ met je dieet wel, maar met deze pannenkoeken heb je het gevoel dat je een guilty pleasure naar binnen werkt terwijl je eigenlijk goed bezig bent!

De basis

Iedere pannenkoek begint bij een goed beslag. Het beslag is in essentie hetzelfde, maar het gaat er vooral om hoe je hem verder aankleedt. Gebruik volkoren pannenkoekenmix en magere melk, en bij voorkeur zonnebloem- of lijnzaadolie.

Lekker variëren

In plaats van suiker
  • Plakjes appel met kaneel. Snij de appel in dunne schijfjes en besprenkel met citroensap. Strooi een mespuntje kaneel over de appelschijfjes. Beleg een dikke streep in het midden van de pannenkoek hiermee en rol stevig op. Voor een stevigere pannenkoek: maak een haksel van de appel, citroen en een half theelepeltje kaneel. Dit kan eventueel ook met het beslag worden meegebakken.
  • Banaanpannenkoek. Lekker en makkelijk: een pannenkoek met plakjes banaan. Toch nog extra verwennen? Neem 1 á 2 eetlepels fijngehakte walnoot en wat pure chocoladeschaafsel erbij. Heerlijk!
  • Aardbeien. Snij aardbeien in plakjes. Beleg de pannenkoek met 1 á 2 eetlepels hüttenkäse en de plakjes aardbei. Verreweg het lekkerst als dit koud wordt gegeten. Een keertje gek doen? Voeg een paar blaadjes basilicum toe voor een geheel andere smaakbeleving.
  • Peer met honing. Beleg de pannenkoek met plakjes peer en 2 theelepeltjes honing. Heerlijk met een lepeltje gehakte hazelnoten.
  • Warm fruit. Meerdere supermarktketens hebben doosjes diepvriesfruit. Zo heb je bijvoorbeeld bramen en blauwe bessen, frambozen of kersen. Verwarm deze in een pannetje tot de vruchtjes beginnen te ploffen, je krijgt zo een heerlijke warme fruitsiroop. Beetje te dun naar je smaak? Gebruik maïzena om het te binden. Toch nog een beetje snoepen? Dit is heerlijk met een bolletje ijs.
  • Hawaii. Een kaaspannenkoek (20+, geraspte kaas) met blokjes ananas. Ook lekker met hamblokjes voor wat extra eiwitten.